معناي «انا قتيل العَبَرَه» چيست؟
اضافه شدن «قتيل (کشته)» به العبره (اشک)» ،
اضافه ي سبب به مسبب است. بنابراين، جمله ي «من کشته ي اشکم»
بدين معناست که کشته شدن من، سبب جاري شدن اشک است. اين جمله در احاديث نيز چنين تفسير شده است:الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ (عليهالسلام) : أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْکُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَرَ.[1]من کشته ي اشکم. مؤمني از من ياد نمي کند، جز اينکه مي گريد.
در واقع «أنا قتيل العبره» به يک پديده ي مهم و تنبّه آفرين اجتماعي و تاريخي اشاره دارد که کشته شدن هيچ کس در طول تاريخ، به اندازه ي کشته شدن سيد الشهدا، غم انگيز و گريه آور نبوده و نيست. … درباره ي هيچ کس جز امام حسين (عليهالسلام) گزارش نشده است که همه ي پيامبران از آدم ابوالبشر تا خاتم الأنبياء (صليالله عليه وآله) و خاندان پيامبر و جمعي از اصحاب پيامبر خدا قبل از تولدش، بر او گريسته باشند و نيز فرشتگان، پريان، حيوانات و زمين و آسمان بر او گريه کرده باشند و حتّي دشمن هم بر او گريسته باشد. در طول تاريخ کسي را سراغ نداريم که مردمي بيش از يکهزار و سيصد سال، بر او بگريند و از اين گريه لذت هم ببرند.
آري! سيد الشهدا «کشته ي اشک» است؛ اشکي که تو را همراه حسين عليه السلام مي کند و تو را از هوس عبور مي دهد و به عشق مي رساند تا تو در آئينه ي عشق بتواني خدا را ببيني .
برگرفته از کتاب «گزيدهي دانشنامه ي امام حسين (عليهالسلام)». صفحات 803 و 804
[1] . بحارالأنوار، ج44، ص284.
مرحوم حجة الاسلام والمسلمين حسين عندليب همداني «رحمه الله»
در کتاب گرانقدر «ثارالله» در توضيح اين فقره فرموده اند: «اين جملات بدان معنا نيست که امام «عليه السلام» شهيد شدند تا مردم گريه کنند و به اجر و ثوابي برسند . بلکه «قتيل العبرة» حاکي از آثار قهري شهادت آن حضرت مي باشد و آن سرشک ناشي از عشق فطري هر مومن به اوست
اشتراک گذاری در تلگرام
تبلیغات
درباره این سایت