معناي «انا قتيل العَبَرَه» چيست؟



اضافه شدن «قتيل (کشته)» به العبره (اشک)» ،


اضافه­ ي سبب به مسبب است. بنابراين، جمله­ ي «من کشته­ ي اشکم»


بدين معناست که کشته شدن من، سبب جاري شدن اشک است. اين جمله در احاديث نيز چنين تفسير شده است:الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ (عليه­السلام) : أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْکُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَرَ.[1]من کشته­ ي اشکم. مؤمني از من ياد نمي­ کند، جز اين­که مي­ گريد.


در واقع «أنا قتيل العبره» به يک پديده­ ي مهم و تنبّه آفرين اجتماعي و تاريخي اشاره دارد که کشته شدن هيچ کس در طول تاريخ، به اندازه­ ي کشته شدن سيد الشهدا، غم انگيز و گريه آور نبوده و نيست. … درباره­ ي هيچ کس جز امام حسين (عليه­السلام) گزارش نشده است که همه­ ي پيامبران از آدم ابوالبشر تا خاتم الأنبياء (صلي­الله­ عليه­ وآله) و خاندان پيامبر و جمعي از اصحاب پيامبر خدا قبل از تولدش، بر او گريسته باشند و نيز فرشتگان، پريان، حيوانات و زمين و آسمان بر او گريه کرده باشند و حتّي دشمن هم بر او گريسته باشد. در طول تاريخ کسي را سراغ نداريم که مردمي بيش از يک­هزار و سيصد سال، بر او بگريند و از اين گريه لذت هم ببرند.


آري! سيد الشهدا «کشته­ ي اشک» است؛ اشکي که تو را همراه حسين عليه السلام مي کند و تو را از هوس عبور مي دهد و به عشق مي رساند تا تو در  آئينه ي عشق بتواني خدا را ببيني .



برگرفته از کتاب «گزيده­ي دانشنامه­ ي امام حسين (عليه­السلام)». صفحات 803 و 804
[1] . بحارالأنوار، ج44، ص284.



مرحوم حجة الاسلام والمسلمين حسين عندليب همداني «رحمه الله»


در کتاب گرانقدر «ثارالله» در توضيح اين فقره فرموده اند: «اين جملات بدان معنا نيست که امام «عليه السلام» شهيد شدند تا مردم گريه کنند و به اجر و ثوابي برسند . بلکه «قتيل العبرة» حاکي از آثار قهري شهادت آن حضرت مي باشد و آن سرشک ناشي از عشق فطري هر مومن به اوست


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

فرکتال هنر Katherine دنیای امید فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی makeup shop1400 Rental Cars UAE تجربه های یک گردشگر از ایران گردی شکوهی معرفی بهترین پاورپوینت های درسی homak animallitter