من کشته شدم تا عبرتي باشم و …



روايت فوق را مرحوم شبخ صدوق چنين بيان مي فرمايند:
«حدثنا الحسين بن أحمد بن إدريس ( رحمه الله ) ، قال : حدثنا أبي ، عن محمد بن الحسين بن أبي الخطاب ، عن الحكم بن مسكين الثقفي ، عن أبي بصير ، عن الصادق جعفر بن محمد ، عن آبائه ( عليهم السلام ) ، قال : قال أبو عبد الله الحسين بن علي ( عليهما السلام ) :انا قتيل العبرة لا يذکرني مؤمن الا استعبر»
[1]
.

*********
[1].امالي صدوق ،ص200،مناقب ابن شهر آشوب،ج3ص239.بحار الانوار :ج98ص295.روضة الواعظين،فتال نيشابوري،ص170.

ذيل تفسير سوره مبارکه آل‏ عمران آيه 13 ميخوانيم:

قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا ? فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَأُخْرَى? كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ ? وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَاءُ ? إِنَّ فِي ذَ?لِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصَارِ


" عبرة" در اصل از ماده" عبور" گرفته شده است كه به معنى گذشتن از حالى به حال ديگر يا از جايى به جاى ديگر است، و به اشك چشم" عبرة" (بر وزن حسرت) مى‏گويند زيرا از چشم عبور مى‏ كند و به كلمات كه از زبانها و گوشها مى‏ گذرد نيز عبارت مى‏گويند، و عبرت گرفتن از حوادث نيز به خاطر آن گفته مى‏ شود كه انسان از آنچه مى‏ بيند مى‏ گذرد و از حقايقى در پشت سر آن آگاه مي شود.

آيا نمي توان حديث شريفي که از حضرت حسين بن علي عليه السلام نقل شده است که فرمودند:
«انا قتيل العبرة لا يذکرني مومن الا استعبر»
را اين طور تفسير کرد که : "من کشته شدم تا عبرتي باشم و …من کشته عبورم هيچ مومني مرا ياد نمي کند مگر اينکه ( از مقامي به مقام بالاتر ) عبور مي کند ( و نشانه آن اشک است)


معني قتيل العبرات اين مي تواند باشد كه حتي از راه احساسات و عواطف خالصانه مي توان به اهداف اصلي امام حسين(ع) رهنمون شد كما اينكه مردم ايران در همين جلسات برپايي عزاداري امام حسين(ع) آگاه شدند و نسبت به رژيم شاه به پاخاستند. شهداي هشت سال دفاع مقدس نيز به عشق امام حسين (ع) و دفاع از نواميس با چشماني گريان که نشان از تحول و بروز احساسات و عواطف انساني آنها بود به سوي جبهه ها رفتند و امروز اينگونه همه ما برايشان احترام قائليم و به آنها افتخار مي کنيم.


  عبره به معناي گريه آرام همرا ه با اشك ريختن هم بيان شده است كه صداي گريه را كسي نشنود


و نيز گفته شده است كه عبره به معنا تردد بكاء و گريه در سينه است


و نيز بيان شده است اندوه بدون گريه را عبره مي گويند كه قول صحيح همان قول اول است كه عبره به معناي اشك ريختن و گريه كردن آهسته است بدون آن كه صداي گريه شنيده شود و"استعبر"يعني اشك هايش همراه با حزن و اندوه جاري شد.


و اما در روايات متعددي از امام حسين(ع) نقل شده است كه فرمود: "أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْكُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَرَ". من كشته اشك مي باشم، هيچ مؤمنى ياد آور من نمى‏شود مگر اينكه گريان(و اشك از چشمانش جاري) خواهد شد. 


أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْكُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا بَكَى


من كشته اشك هستم و هيچ مومني ياد مرا نمي كند، جز آن كه مي گريد.


در توضيح اين مطلب كه چرا حضرت فرمود(من كشته اشك هستم) مي توان گفت: يعني من كشته مظلومي هستم، هر كسي به ياد من بيفتد، بي اختيار بر من مي گريد، مظلوميت من به اين اندازه تاثر برانگيز است.


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : گريه ,حسين ,امام ,عبره ,السلام ,كشته ,امام حسين ,قَتِيلُ الْعَبْرَةِ ,يَذْكُرُنِي مُؤْمِنٌ ,مُؤْمِنٌ إِلَّا ,أَنَا قَتِيلُ ,يَذْكُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا ,أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

مدرسه خوب آنی هایپر | سایت تخفیف گروهی فروشگاه اینترنتی مهتابی ثبت شرکت Chispi youmovise فروش گن ساعت شنی جلیقه ای اصل سايت رسمي اسکار فروشگاه سرامیک لوکس tehrannaranovin